Week 5/6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aniek Sengers - WaarBenJij.nu Week 5/6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Aniek Sengers - WaarBenJij.nu

Week 5/6

Blijf op de hoogte en volg Aniek

15 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het schrijven wordt met de weken minder, maar dat betekent alleen maar dat ik het super naar mijn zin heb .

Vorige week zondag zijn Linda en ik op tour geweest naar de Brownsberg. Na een tocht van twee uur met de auto kwamen we aan bij de berg. Wat was het een mooi uitzicht bovenop. Je ziet daar de hele “jungle” van Su, je hoort de geluiden van apen, vogels et cetera. Echt een mooi moment. Hierna gingen we verder naar een van de watervallen die in het oerwoud zijn. Het is goed om dan stevige schoenen aan te hebben, want het pad waar je loopt is onregelmatig. Gelukkig had het niet geregend, hierdoor viel het qua gladheid nog wel mee. Eenmaal beneden bij de waterval aangekomen, zijn we eronder gaan staan in onze zwemkleding, heerlijk. Gek idee wel dat je midden in de rimboe in je bikini staat. En de bomen zijn zo hoog dat er geen zon doorheen komt, waardoor het opdrogen langer duurt dan normaal. Toen moesten we weer terug omhoog, dat was zwaar!!! Mijn conditie was natuurlijk al ontzettend goed, maar die heeft hier wel wat klappen opgelopen. Het is boven in de bergen ook wat benauwder, aan de ene kant krijg je veel zuurstof binnen, aan de andere kant ga je zwaarder ademen. Na een maaltijd (kip, rijst, pasta et cetera) zijn we weer terug gegaan naar Paramaribo en hebben we in de auto geslapen.

Die maandag begon het werk weer. Hoewel daar niet zoveel veranderd, geniet ik nog steeds van elk moment met de kinderen. Je gaat diepere gesprekken aan en komt meer over ze te weten. Je leert je aanpassen aan de manier van leiding geven, hoewel ik soms nog steeds vol verbazing zit te kijken. De kinderen worden ook steeds opener naar je. Er zijn een aantal meiden die kapster willen worden en hebben al een aantal keer mijn haren mogen doen. Ze kunnen het echt goed. Helaas gebruiken ze hier wel super veel vet voor in het haar, waardoor ik het na twee wasbeurten pas eruit krijg. Ook vragen ze telkens of ik lenzen in heb, omdat ik zo’n blauwe ogen heb. Ook enkele mannen/jongens vragen dat, ze snappen niet dat dit gewoon de kleur van mijn ogen is, haha. Ook geven de oudste kinderen aan dat ik een leuke bakra-lichaam heb (bakra gebruiken ze hier als woord voor de Nederlanders) en dat mijn kledingstijl niet altijd goed is. Wie trekt er nou een legging aan met daarover nog een rokje?! Juf, dat kan echt niet, het is het een of het ander…
Van de week kwam ik aan op het werk en toen hoorde ik allemaal kippen buiten lopen, die zaten in kratten bij elkaar. Een stuk of tien en iedereen keek er naar. Ik vroeg me al af wat ze met die kippen gingen doen, ergens hoopte ik niet dat ze werden geslacht. Maar natuurlijk gebeurde dit wel, haha. O mijn god, gewoon buiten op het werk werden de kippen een voor een geslacht door een van de oudste jongens. Die vindt dit leuk om te doen. Het geluid wat die kippen dan maken, is best eng om te horen, kan ik je vertellen. Juf, u moet komen kijken…..maar juf Aniek wilde dit absoluut niet. Nadat het hoofd was verwijderd, mochten enkele kinderen de kippen kaal plukken en enkele de inhoud verwijderen. Ze doen het allemaal op hun gemakje, alsof er niets aan de hand is. Waarschijnlijk zijn enkele dit ook gewend vanuit het binnenland. Juf Aniek komt ook uit het binnenland van Nederland, maar die werd er niet helemaal lekker van. Vooral die geur die er vanaf kwam….bah. En dan zie je af en toe dat ze met die grote kapmessen de verschillende onderdelen van het lichaam verwijderen. Heer-lijk. Mijn passie om slager te worden is opeens verdwenen…..

Deze week zijn er ook twee nieuwe huisgenootjes aangekomen, dus het huis is nu vol. Gezellig. Vrijdag zijn we even gaan shoppen, omdat ik helaas al bezig ben met het afscheid. Ik wilde even bij de Intertoys (ja, die zit hier) kijken voor cadeautjes voor de kids, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
Gisteren hebben we gezwommen bij de Colakreek, dit ligt een uur rijden van Paramaribo en hier vertoeven veel gezinnen uit de stad in het weekend. Het is een lange strook met water dat helemaal bruin is van de bladeren. Het lijkt heel vies, maar het zwemt heerlijk kan ik je zeggen. Een mooie plek om te vertoeven, er is muziek, eten et cetera.
Terwijl ik dit typ, hoor ik overal de kerkklokken alweer luiden. De andere dames zijn deze ochtend naar de kerk, dus kan ik even op m’n gemakje dit typen. Linda en ik gaan vanmiddag naar een van de plantages in Suriname, waarschijnlijk Nieuw-Amsterdam en Mariënburg. We moeten op de fiets, ongeveer 10 kilometer. Hierna met de veerboot over en dan zijn we er. Het zal weer indrukwekkend worden. De andere twee meiden hebben een citytour, dus die zien we vanavond weer. Dan gaan we even uit eten . Morgen weer werken, dus niet te laat maken natuurlijk.

Oja, het regenseizoen is hier begonnen, dus het is hier bijna dagelijks regenachtig. Het koelt hierdoor ook wat af, wat fijn is.
Nou dat was het weer. Bedankt voor al jullie berichtjes, kaartjes et cetera. Mijn gedachten gaan hier natuurlijk ook uit naar de mensen in Parijs. Liefs! X

  • 15 November 2015 - 15:43

    Ria:

    Hoi Aniek, leuke avonturen weer! Ongelooflijk hoe Snel Het gaat, ik kan me niet voorstellen dat Het er bijna op zit! Geniet nog in je laatste week!
    Liefs van ons

  • 15 November 2015 - 18:59

    Hanny:

    Hoi Aniek, mooie foto's zul jij hebben als je terugbent, ben heel benieuwd. Leuk geschreven ook weer, kijk iedere keer ernaar uit. Op naar de laatste twee weken alleen daar en dan ga je nog echt vakantie houden met je lover! Geniet nog van de kinderen daar en alle mooie dingen die je nog mag doen! Groetjes Wim en Hanny. XX

  • 16 November 2015 - 00:05

    Yvonne S.:

    Hoi Aniek, niet te geloven dat je alweer aan het aftellen bent....waar blijft de tijd! Maar je verhalen lees ik met veel plezier. Een lekker kippenpootje eten zit er voorlopig niet meer in zeker? Ook hier is het "regenseizoen" aangebroken en niet te vergeten ook het "windseizoen" en dat tennist vrij lastig kan ik je vertellen!! Nog een mooie tijd! Liefs Yvonne

  • 16 November 2015 - 07:58

    Bo:

    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt!!! Ik ben heel benieuwd naar de foto's van je tripjes! Hopelijk geen kippenslachterijen meer de laatste weken ;) genietze nog! xxx

  • 16 November 2015 - 09:07

    Robin:

    Wat gaat t snel hè schat! Wat gaaf met die watervallen, staat nog steeds op mijn to-do list. . Geniet er fijn van en top dat het huis nu fijn gevuld is! Tot snel! Love

  • 18 November 2015 - 10:36

    Papa:

    Goed te lezen dat je het erg naar je zin hebt. Zal het afscheid wel weer extra zwaar maken. Maar het afscheid op Schiphol was ook lastig en je ziet hoe snel dit kan veranderen. Mooi dat kippen slachten. Doet me denken aan mijn jeugd, waar dit ook gewoon thuis gebeurde op een hakblok. Details bespaar ik je. Maar dat ze zonder kop nog vele meters kunnen lopen is me altijd bij gebleven.
    Nog even en dan zie je Michel weer, dus... Fijne tijd nog en tot over een dikke maand!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Vrijwilligerswerk Suriname

Vanaf 3 oktober ga ik vrijwilligerswerk doen. Project nog onbekend

Recente Reisverslagen:

11 December 2015

Final one

15 November 2015

Week 5/6

03 November 2015

Week 3

23 Oktober 2015

Week 3

16 Oktober 2015

Second week
Aniek

Actief sinds 16 Mei 2010
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 25865

Voorgaande reizen:

20 November 2018 - 01 Juli 2019

Aussie

03 Oktober 2015 - 27 November 2015

Vrijwilligerswerk Suriname

27 Augustus 2010 - 28 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: